

|
Generelt om WebLink
Langt det fleste hoteller er i dag synlige på
internettet ... det skal man være. Alle har på deres web-site et booking-link, eller
en booking-knap. Når man trykker på den kan man indtaste ankomst og afrejsedato,
antal personer, navn, adresse osv. Når man så trykker godkend eller lignende,
bliver man typisk præsenteret for teksten ...
... "Tak for Deres reservation. Bemærk at
reservationen ikke er endelig inden de modtager en e-mail bekræftelse på dette"
...
Dette betyder, at den formular man har udfyld
blot bliver sendt som e-mail til en medarbejder på hotellet, der så behandler
forespørgslen, og sender svar tilbage. Det fungerer fint i de fleste
tilfælde, men der er mange potentielle problemer:
Fra kundens side:
- Kunden ved ikke om værelset er
booket. Har man behov for at vide om man har værelset her og nu,
kan man ikke booke på denne måde, men må ringe til hotellet.
- Reservationer via e-mail har ofte
lavest prioritet. Man tager jo telefonen når den ringer, og kan
vente med at checke e-mail til der ikke er nogen telefoner. Med
andre ord, ved høj belægning, kan kunden risikere at booke først,
men ikke få det ledige værelse. Det er altså bedre for kunden at
ringe.
- Kunden har ikke noget
reference-nummer. Hvis han f.eks fortryder kan han kun annullere
ved at sende en mail med sit navn, og så overlade til hotellet at
finde ordren. På hotellet må man så finde ud af om ordren er
registreret eller måske stadig ligger i en e-mail.
- Det kan blive et langt forløb,
hvis der er problemer med reservationen, f.eks at kunden har
booket et weekendophold på en onsdag, har booket en lejlighed 3
dage i højsæsonen, hvor man mindst skal booke en uge ... osv. osv.
Korrespondancen frem og tilbage via e-mail er tung og langsom. Det
ville være lettere for begge parter hvis kunden havde ringet
i stedet.
Fra hotellets side:
- Mange kunder forventer hurtigt
svar. Sker det ikke, bliver de irriterede og booker et andet sted,
typisk uden af afbestille. Det giver selvsagt en lang række
problemer for hotellet. Vel primært det, at kunden har haft en
dårlig oplevelse, og næppe booker der en anden gang. Den mere
tålmodige kunde ender ofte med at ringe til hotellet og høre om
reservationen er ok.
- Hvis hotellet er fuldt booket
skal man som sælger jo forsøge at finde en løsning til kunden.
Denne slags korrespondance er meget besværlig via e-mail.
Sælgeren må ringe til kunden ... hvis han har opgivet
telefonnummer ... ellers bliver det rigtig bøvlet. Det havde
være bedre hvis kunden havde ringet.
- Fejl i reservationerne er et
endnu større problem for hotellet end for kunden, da hotellet jo
får mange af dem. Hotellerne har typisk mange forskellige
opholdstyper med forskellige betingelser. Kunderne misforstår
ofte et eller andet, og så må sælgeren vende tilbage til kunden.
Den slags korrespondance er langt nemmere og hurtigere i en
telefon.
- Når hotellet så modtager en
reservation der er i orden, skal reservationen jo så
efterfølgende oprettes manuelt i hotellet bookingsystem, og der
skal sendes en bekræftelse, enten via e-mail eller pr. post.
- Er der specielle betingelser
til en reservation, f.eks krav om forskudsbetaling, skal dette
håndteres manuelt af hotellet. Betalingsrater skal beregnes osv.
Dette har hotellet naturligvis formularer til, men det skal
stadig gøres, hver gang.
- Har kunden specielle
betingelser i form af prisaftaler, specielle ønsker til
faciliteter, beliggenhed af deres værelser, måske
favoritværelser osv. er det også noget personalet manuelt skal
holde styr på, eller som minimum manuelt slå op i et
bookingsystem af en slags. Hver gang data skal flyttes manuelt
mellem to systemer, er der mulighed for fejl, misfortolkelser
osv.
- Når så endelig reservationen er
lavet, kommer arbejdet med ændringer, annulleringer,
forespørgsler på flere værelser til reservationen osv. Igen er
de samme fejlmuligheder der, og igen er korrespondancen via
e-mail uhensigtsmæssig.
... og der er mange andre mulige
problemer. Fakta er, at de hotelmedarbejdere jeg har talt med
alle mener, at booking via internet er noget man gør fordi man
føler man er nødt til at tilbyde den service. De ville alle
helst have kunderne ringede i stedet for. Det er simpelthen en
mere velfungerende måde at kommunikerer på når der skal sælges
hotelværelser el.l.
Derudover er der den økonomiske
side af sagen. Jo mere manuelt arbejde der er at udføre, jo mere
personale skal der til. Det er ret enkelt. Een af de
væsentligste grunde til at hoteller indfører IT er jo at
rationalisere byrden af manuelt arbejde, og på længere sigt
dermed nedbringe udgifterne til personale ... den største udgift
et hvert hotel har.
Pris og service-niveau er to
primære parametre når en hotelkunde træffer et valg. For
hotellet er de jo modstridende, i det et højt service-niveau jo
umiddelbart betyder at man skal have mere personale til at
servicere kunderne. Internettet har endnu ikke gjort for (de
fleste) hoteller, hvad det har gjort for mange andre brancher.
Givet mulighed for at kombinere et højt service-niveau med
konkurrencedygtige priser og, ikke mindst, et tilfredsstillende
dækningsbidrag.
WebLink er ikke "de vises sten",
men er helt sikkert et skridt på vejen, fordi ...
WebLink er et regelbaseret,
fuldautomatisk internet bookingsystem, der er real-time
integreret med STW frontDESK.
- Regelbaseret betyder at man i
frontDESK kan specificere regler for hvorledes de enkelte
værelsestyper og opholdstyper kan udlejes. WebLink vil herefter
sikre at reservationer overholder disse regler. Dette illiminerer
effektivt fejlreservationer, f.eks ovennævnte hvor kunden booker
et weekendophold på en onsdag. Der er en meget bred vifte af
regler tilgængelige.
- Real-time betyder at alle
forespørgsler og reservationer foretages direkte ned i hotellets
frontDESK. Sekunder efter kunden har afsluttet reservationen på
internettet, står den i hotellets frontDESK. Rettes f.eks en pris
i frontDESK, vil denne straks være gældende i WebLink. Alle
relevante data synkroniseres automatisk mellem frontDESK og
WebLink-serveren.
- Fuldautomatisk betyder at der
ikke er behov for manuelt arbejde i forbindelse med en
reservation. WebLink håndterer såvel reservation af værelser,
tillægsydelser, afbestillingssikring osv. Kunden får en
bekræftelse tilsendt pr. e-mail, og evt. forskudsbetaling kan
kombineres mellem online betaling og bankoverførsler. Alt oprettes
i frontDESK, betalinger registreres, og reservationen er klar til
ankomst.
- En lang række parametre kan
defineres pr. kunde i frontDESK. Individuelle prisaftaler,
afbestillingsbetingelser, betalingsbetingelser,
forskudsbetalinger, kreditsatser, værelseskriterier og meget
mere, gør at WebLink kan håndtere hver enkelt kunde specielt.
- Afhængigt af de enkelte kunders
betingelser, kan kunderne efterfølgende lave ændringer til deres
reservationer. Indlægge navnelister på grupper, tilføje, slette,
rette værelser. Alle ting der tager utrolig meget af tiden i det
daglige arbejde på et hotel. Kunderne gør arbejdet, og kan lide
det fordi de gør det når det passer dem, og ikke er afhængige
af åbningstider m.m.
- Har hotellet allotmentaftaler med
diverse turleverandører, rejsebureauer eller turistbureauer, kan
disse booke på deres allotment gennem WebLink. WebLink afskaffer
et langt stykke af vejen behovet for allotment, men i den
udstrækning det er nødvendigt, håndterer WebLink dette.
- Web-interfacet til WebLink er
opbygget i simple, logiske trin, der guider kunden igennem
reservationen, oprettelsen af en konto osv. Der er hjælp i alle
skærmbilleder, og den indbyggede hjælpefunktion "skærer det ud i
pap" for de der ikke er så sikre i deres "sag". Brugervenligheden
er der gjort meget ud af, så kunden får en behagelig og tryg
oplevelse. WebLink vil i første omgang understøtte dansk og
engelsk.
- WebLink understøtter styles. Dette
betyder at det enkelte hotel selv kan bestemme hvordan WebLink
skal se ud. Farver, knapper, ikoner, fonte osv. kan tilpasses helt
individuelt således at WebLink-vinduet fremstår som en integreret
del af hotellets web-site.
... og vigtigst af alt giver WebLink hotellet
mulighed for at højne service-niveauet uden at hæve lønudgifterne, og på længere
sigt måske sænke dem. Når personalet skal bruge mindre tid på at håndtere
reservationer, kan de bruge mere tid på at servicere de gæster der er i huset.
Hotellet kan profilere sig som havende den seneste teknologi, og kan tilbyde
deres kunder og samarbejdspartnere tekniske løsninger som de færreste hoteller
har i dag. WebLink kan blive en væsentlig parameter i at holde hotellet
konkur-rencedygtigt på et marked der bliver mere og mere "intenst".
Kunne frontDESK og WebLink være noget for dit
hotel, så kontakt STW på +45 20 456 777.
|
|
|
|